Penaja Utama Makmal Informasi

Nuffnang

Penaja

Thursday, February 21, 2019

Resepi Sotong Goreng Tepung Rangup dan Sedap


Resepi Sotong Goreng Tepung Rangup dan Sedap


Assalamualaikum semua pengunjung blog Mrd. Hari ini Mrd nak berkongsi resepi Sotong Goreng Tepung Rangup dan Sedap. Mrd ni merupakan penggemar makanan laut seperti udang, sotong, ketam dan lain-lain. Sotong goreng tepung ni salah satu makanan kegemaran Mrd. Kalau di 'hometown' Mrd makanan laut ni amatlah murah. Berbalik kepada resepi hari ini iaitu sotong goreng tepung, resepi ini amatlah mudah untuk dimasak. 

Bahan - bahan yang diperlukan:
  1. Sotong - 10 ekor (saiz sederhana)
  2. Tepung gandum - 1 cawan
  3. Tepung jagung - 1/4 cawan
  4. Maggi cukup rasa - secukupnya
  5. Serbuk lada hitam - secukupnya
  6. Serbuk kari/serbuk cili - secukupnya
  7. Telur - 2 biji
  8. Minyak masak - untuk menggoreng



Cara-cara memasak:
  1. Bersihkan sotong dan hiris sotong tersebut.
  2. Kacau telur di dalam mangkuk untuk mencelup sotong dan ketepikan. 
  3. Seterusnya, masukkan tepung gandum, tepung jagung, serbuk lada hitam, Maggi cukup rasa dan serbuk kari/serbuk cili ke dalam mangkuk yang baru dan gaulkan sebati. Bahan-bahan tepung ini untuk bahan menyaluti sotong.
  4. Kemudian, celupkan sotong ke dalam telur tadi dan seterusnya, salutkan sotong yang telah dicelupkan telur ke dalam bahan tepung.
  5. Panaskan minyak, setelah minyak cukup panas, goreng sotong tersebut. Goreng sehingga berwarna keperang-perangan. Angkat sotong goreng tepung tersebut dan sedia untuk dihidang.
Selamat mencuba semuanya.



Info Tambahan

Anda ingin mendapat cashback/duit anda setelah membeli barangan online? Jika anda suka membeli barangan online di Lazada, Shopee, Aliexpress dan Zalora serta membuat tempahan hotel melalui Traveloka, Agoda dan booking.com anda disarankan sign up di Shopback. Setelah membuat pembelian Shopback akan membuat bayaran balik beberapa peratus daripada jumlah belian anda melalui Shopback

Alhamdulillah setakat ni Cashback yang saya dapat sebanyak RM575.93. Daripada jumlah tersebut, saya dah tunaikan sebanyak RM357.84 dan RM209.23 Cashback saya yang masih pending/dalam proses manakala RM8.86 cashback yang saya boleh tunaikan buat masa ni. Tetapi syarat untuk tunaikan adalah available cashback anda kena mencapai RM10.00 baru boleh ditunaikan. 




Daftar sekarang dan anda akan dapat RM5.00 bonus.
Untuk mendaftar klik > SHOPBACK



Resepi-resepi lain:










No comments:

Post a Comment

Penaja