Penaja Utama Makmal Informasi

Nuffnang

Penaja

Tuesday, February 26, 2019

Resepi Sambal Belacan Sedap dan Mudah


Resepi Sambal Belacan Sedap dan Mudah


Assalamualaikum semuanya. Semoga semuanya sihat-sihat belaka. Sebelum ni Mrd banyak berkongsi resipi -resipi seperti ayam masak merah, bergedil jagung, ayam goreng oat dan lain- lain lagi. Harini Mrd nak kongsikan resepi sambal belacan Mak Mrd. Kepada para pengunjung yang selalu berkunjung ke blog Mrd, mesti tahu kebanyakkan resepi yang Mrd kongsikan adalah resepi yang Mrd belajar daripada Mak dan kakak-kakak Mrd. Mrd dulu time kecil suka tengok Mak masak untuk kenduri mahupun masak di rumah. Mak Mrd dulu seorang tukang masak, kalau ada jiran-jiran yang nak buat majlis kahwin atau akikah di kampung, Mak Mrd selalu diupah untuk menjadi tukang masak. Ok, berbalik kepada resepi sambal belacan ni, di bawah ni Mrd tunjukkan bahan-bahan dan cara-caranya.


Bahan - bahan Sambal Belacan


  1. Cili padi - 10 hingga 15 biji
  2. Bawang merah - 5 ulas
  3. Bawang putih - 5 ulas
  4. Tomato saiz sederhana - 2 biji
  5. Belacan - 2 inci/sebesar ibu  jari
  6. Limau kasturi - 3 hingga 5 biji
  7. Gula Melaka/gula - 1 sudu
  8. Garam - secukupnya
  9. Minyak masak - secukupnya


Cara-cara membuat Sambal Belacan 


  1. Panaskan minyak, goreng bawang merah, bawang putih yang telah dikupas dan tomato. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumbuk cili padi dan kemudian tumbuk sekali bahan-bahan yang telah digoreng tadi.
  3. Seterusnya, masukkan belacan yang telah dibakar dan tumbuk sehingga lumat.
  4. Tambahkan gula, garam dan perahan limau untuk mengimbangi rasa. Gaulkan kesemua bahan tadi sehingga sebati.
  5.  Sambal belacan sedia untuk dihidang.





Mrd selalu makan sambal ni dengan ikan goreng dan ayam penyet. Mrd juga suka makan pisang goreng panas dan cicah sambal belacan ni, memang sedap. Kepada sesiapa yang tak pernah makan pisang goreng dan cicah sambal belacan bolehlah cuba. 

Jangan lupa berikan sokongan dan subscribe Channel YouTube Mrd's Kitchen. Sokongan anda amatlah saya hargai. Terima kasih.



Anda juga boleh mencuba masak resepi Sambal Tempe Rangup.


Info Tambahan

Anda ingin mendapat cashback/duit anda setelah membeli barangan online? Jika anda suka membeli barangan online di Lazada, Shopee, Aliexpress dan Zalora serta membuat tempahan hotel melalui Traveloka, Agoda dan booking.com anda disarankan sign up di Shopback. Setelah membuat pembelian Shopback akan membuat bayaran balik beberapa peratus daripada jumlah belian anda melalui Shopback

Alhamdulillah setakat ni Cashback yang saya dapat sebanyak RM575.93. Daripada jumlah tersebut, saya dah tunaikan sebanyak RM357.84 dan RM209.23 Cashback saya yang masih pending/dalam proses manakala RM8.86 cashback yang saya boleh tunaikan buat masa ni. Tetapi syarat untuk tunaikan adalah available cashback anda kena mencapai RM10.00 baru boleh ditunaikan. 




Daftar sekarang dan anda akan dapat RM5.00 bonus.
Untuk mendaftar klik > SHOPBACK


Resipi-resipi Mrd's Kitchen









No comments:

Post a Comment

Penaja